SuperPolska.pl - Gazeta internetowa,











Szczecin - miasto bardziej przyjazne dla osób z wadą słuchu
Ponad 40 uproszczonych spraw urzędowych w języku migowym, przewodnik internetowy po magistracie i jego jednostkach oraz szkolenia dla urzędników to najważniejsze efekty drugiej edycji projektu „Głusi w przestrzeni publicznej”.

Projekt stanowi kontynuację wspólnych działań Oddziału Zachodniopomorskiego Polskiego Związku Głuchych i Urzędu Miasta Szczecin. W drugiej odsłonie do programu włączyły się jednostki miasta: Technopark Pomerania, Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego, Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie oraz Zarząd Budynków i Lokali Komunalnych.

Głównym założeniem projektu było zwiększenie świadomości obywatelskiej osób z wadą słuchu i umożliwienie im samodzielnego poruszania się w przestrzeni publicznej miasta.

Działania skupiały się na trzech obszarach: uproszczenia języka najważniejszych procedur urzędowych, przygotowanie pracowników administracyjnych do skutecznej komunikacji z osobami niesłyszącymi i niedosłyszącymi oraz stworzenie przewodnika po instytucjach publicznych, który byłby ogólnodostępny dla Głuchych.

W efekcie przeszkolono blisko 400 pracowników z Technoparku Pomerania, ZBiLKu, MOPRu oraz ZDiTMu, jednocześnie wyposażając kadrę urzędniczą w materiały informujące o tym, w jaki sposób komunikować się z Głuchym w sytuacji kryzysowej np. zagrażającej życiu.

W ramach programu pod adresem gwpp.pzg.szczecin.pl powstał internetowy przewodnik po urzędach. Dzięki bezpośredniemu zaangażowaniu osoby niesłyszącej w pracę nad stroną, portal został przystosowany dla odbiorcy w sposób przejrzysty i czytelny. Przewodnik zawiera w sumie ponad 70 przetłumaczonych procedur urzędniczych z obu edycji projektu.

Ponadto projekt zakładał także szereg spotkań i prelekcji dla niesłyszących m.in. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie zorganizował warsztaty z zakresu przeciwdziałania przemocy czy prelekcję w sprawie programu 500+.

Dodatkowo przez 11 miesięcy 2016 roku działał też punkt konsultacyjny w Ośrodku Interwencji Kryzysowej z dyżurem tłumacza języka migowego.

Język urzędniczy jest trudny w odbiorze nie tylko dla osób niesłyszących. Upraszczanie procedur administracyjnych do po­ziomu zrozumiałego dla osób z wadą słuchu wy­magało włożenia ogromnej pracy oraz zaangażo­wania spółek miejskich. Mimo to urzędnicy uczą się języka migowego i w mieście pojawia się coraz więcej miejsc przyjaznych osobom Głuchym.

Projekt rozpoczął się w połowie 2015 roku i był finansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

Data dodania artykułu: 2016-12-02
Autor artykułu: UM Szczecin
























stat4u