SuperPolska.pl - Gazeta internetowa,











Kolej nabiera tempa
Za 371 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PKP PLK SA) zmodernizują trasę Częstochowa - Zawiercie na tzw. „Wiedence”, linii z Warszawy do Katowic. Dzięki inwestycji będzie o około 10 minut krótszy czas jazdy na 44-kilometrowym odcinku, a pociągi - do 160 km/h pasażerskie i 120 km/h towarowe - pojadą szybciej. Umowę z wykonawcą (ZUE SA) spółka podpisała dziś w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach.

Podpisana dzisiaj umowa na modernizację linii kolejowej ma bardzo duże znaczenie dla Śląska. Kolej zwiększa komfort i bezpieczeństwo [...] mieszkańcy skorzystają z wygodnych stacji m.in. w Myszkowie i Poraju. Sprawniejszy będzie, tak ważny dla regionu, przewóz ładunku – mówił podczas uroczystości wicewojewoda śląski Mariusz Trepka.

Dzięki inwestycji zwiększy się standard podróży i możliwość przewozu towarów na terenie województwa śląskiego. Jak podkreślał Arnold Bresch, członek Zarządu PKP PLK SA, „podpisaliśmy już w tym roku umowy na ponad 11 miliardów złotych. Każda z nich, podobnie jak dzisiejsza umowa za ponad 370 mln zł na odcinek Częstochowa-Zawiercie, oznacza lepsze podróże w Polsce i sprawny przewóz ładunków”.

Na modernizowanej 44-kilometrowej trasie pasażerowie zyskają lepszą obsługę na stacjach i przystankach. Przebudowane zostaną perony na stacjach Myszków oraz Poraj. Zwiększy się komfort obsługi na 8 przystankach: Częstochowa Raków, Korwinów, Masłońskie Natalin, Żarki Letnisko, Myszków Nowa Wieś, Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole. Obiekty zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, oświetlenie, monitoring i system informacji pasażerskiej. Perony będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Na przystankach Żarki Letnisko i Myszków Mrzygłód oraz na stacji Poraj nowe przejścia podziemne zapewnią bezpieczne dojście na perony.

Częstochowa – nowy wiadukt dla kolei i miasta

Dla mieszkańców Częstochowy bardzo ważny będzie efekt budowy wiaduktu na drodze krajowej nr 46. Nowe bezkolizyjne skrzyżowanie zastąpi przejazd na ul. Bugajskiej. Inwestycja PKP PLK SA obejmuje także wymianę prawie 90 kilometrów torów i sieci trakcyjnej.

W ramach zadania zarządca infrastruktury wyremontuje i przebuduje m.in. 18 mostów. Przeprawa nad rzeką Stradomką w Częstochowie zostanie rozebrana i wybudowana na nowo. Poziom bezpieczeństwa na linii zwiększy modernizacja 15 przejazdów kolejowo – drogowych. Zyskają dodatkowe urządzenia i sygnalizację.

Zwiększy się istotnie możliwość kursowania pociągów z cięższymi ładunkami. Trasa i mosty będą przystosowane do nacisku 225 kN/oś.

Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie” realizowany będzie w formule „projektuj i buduj” i finansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycja zaplanowana do realizacji w latach 2018-2020. Wartość całkowita przedsięwzięcia wg Krajowego Programu Kolejowego wynosi 503,1 mln zł w tym dofinansowanie unijne – 384,9 mln zł.

Inwestycja kolejowa w unijnym pakcie uczciwości

Modernizacja linii kolejowej między Częstochową a Zawierciem została objęta tzw. „paktem uczciwości” - pilotażowym programem organizowanym przez Komisję Europejską. Obserwatorem społecznym jest Fundacja Batorego, która nadzoruje proces realizacji inwestycji. Celem programu jest zapewnienie wszelkich prawidłowości i sprawnej realizacji zamówienia publicznego. Dzięki paktowi uczciwości udało się osiągnąć jak najwyższe standardy w przypadku tego przetargu.

Szybciej na trasie Warszawa – Częstochowa – Katowice

Remont trasy Częstochowa – Zawiercie to ostatni przeznaczony do modernizacji odcinek linii kolejowej nr 1 z Warszawy do Katowic, tzw. „Wiedenki”.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA to zarządca narodowej sieci linii kolejowych, która obecnie liczy ponad 19 tys. kilometrów. Spółka zajmuje się zarządzaniem i synchronizacją ruchu około 6,5 tys. pociągów pasażerskich i towarowych należących do 74 licencjonowanych przewoźników. PKP PLK SA odpowiada także za opracowanie i aktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w skali całego kraju.

Data dodania artykułu: 2017-07-21
Autor artykułu: Śląski UW
























stat4u