SuperPolska.pl - Gazeta internetowa,











Port Gdynia ma 95 lat
Z okazji dostojnej rocznicy 95-lecia powstania gdyńskiego portu, 16 października w Teatrze Muzycznym w Gdyni odbyła się uroczysta gala. Udział w niej wzięli znamienici goście – wśród nich przedstawiciele rządu, posłowie i posłanki, samorządowcy, ludzie biznesu. Wieczór uświetniły występy aktorów Teatru Muzycznego w specjalnie na tę okazję przygotowanym, morskim repertuarze.

Na wieczornej uroczystości w Teatrze Muzycznym gościli m.in. Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk, posłowie na sejm – Dorota Arciszewska-Mielewczyk, Janusz Śniadek i Marcin Horała, Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk, Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich i Wiceprezydent Gdyni ds. Innowacji Michał Guć. Gospodarzem wieczoru był prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Adam Meller.

Słowa uznania, gratulacje i życzenia dalszych sukcesów padały ze sceny wielokrotnie. – W imieniu młodszej siostry Gdyni, składam najlepsze życzenia dalszej współpracy na rzecz rozwoju gospodarczego Gdyni i Polski – komentował wiceprezydent Gdyni Michał Guć.

95 lat temu Sejm II Rzeczpospolitej podjął decyzję o budowie portu we wsi o nic nikomu nie mówiącej nazwie Gdynia, na którą jako miejsce „bardzo sposobne” do budowy portu wskazywano już królowi Władysławowi IV w XVII wieku. 23 września 1922 roku Sejm II RP zdecydował: „Upoważnia się Rząd do poczynienia wszelkich niezbędnych zarządzeń celem wykonania budowy portu morskiego przy Gdyni na Pomorzu jako portu użyteczności publicznej”. Decyzja, podjęta dziewięćdziesiąt pięć lat temu, u zarania narodzin II Rzeczypospolitej, stała się wielkim symbolem odrodzonego państwa polskiego.

Gdyński port powstał jako żywa wizytówka ówczesnej Polski – jej potencjału ekonomicznego i myśli technicznej. W ciągu kilku lat stał się on największym portem na Bałtyku i jednym z większych portów Europy, wyprzedzając pod względem wielkości obrotów Kopenhagę, Bremę, Amsterdam, Genuę, Neapol i Triest.

Od zawsze port – starszy o cztery lata od miasta – był i nadal jest istotą i dumą Gdyni oraz szansą na jej dalszy rozwój. To od niego wszystko się zaczęło. Bez portu nie byłoby tak szybkiego rozwoju miasta. Od samego początku też związki miasta i portu były bardzo silne, oba organizmy nawzajem się przenikały. Obecnie, kiedy gmina Gdynia stała się akcjonariuszem portu, te więzi są jeszcze silniejsze. I co najważniejsze – gdyński port to obecnie jeden z największych pracodawców w Gdyni – co piąty czynny zawodowo gdynian pracuje w porcie lub w działających na jego terenie spółkach.

Port Gdynia permanentnie zmienia swoje oblicze. Jest to kontynuacja dzieła twórcy gdyńskiego portu, inżyniera Tadeusza Wendy. – W roku 95. urodzin Portu Gdynia rozpoczyna się realizacja jakże ważnych dla dalszego rozwoju portu zadań – podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – Przede wszystkim rozpoczniemy budowę nowej portowej obrotnicy oraz prace związane z nowym publicznym terminalem promowym. Przed nami jeszcze pogłębienie portowych basenów oraz najnowszy temat – Port Zewnętrzny, który będzie w najbliższym dziesięcioleciu ogromną szansą na rozwój Portu Gdynia.

Data dodania artykułu: 2017-10-18
Autor artykułu: UM Gdynia
























stat4u