SuperPolska.pl - Gazeta internetowa,











Umowa na budowę tunelu średnicowego w Łodzi podpisana!
Nie jeden rząd wiele Łodzi obiecywał. Ten rząd, rząd Prawa i Sprawiedliwości już wiele dla Łodzi zrobił - powiedział wojewoda łódzki Zbigniew Rau podczas uroczystego podpisania umowy na budowę tunelu średnicowego - nowego połączenia Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.

Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych, konsorcjum Energopol Szczecin oraz przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów zaaneksowali umowę na budowę tunelu, dzięki któremu Łódź ma szansę stać się głównym węzłem przesiadkowym w Polsce. Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią jest drugim etapem projektu, który doprowadził do wybudowania nowej podziemnej stacji Łódź Fabryczna.

W konferencji prasowej towarzyszącej podpisaniu umowy wzięli udział: minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, wicepremier i minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Kwieciński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Bittel, wojewoda łódzki Zbigniew Rau oraz prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel.

- Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna, a przy tym kolej nowoczesna. Dzisiejszy dzień przybliża nas do tego celu. Łączymy Polskę dzięki modernizacji istniejących i budowie nowych tras kolejowych i drogowych – podkreślił minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Z kolei wicepremier i minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński dodał: - Budowa tunelu będzie dopełnieniem nowoczesnego dworca Łódź Fabryczna. To ważna inwestycja dla regionu i Polski.

Wojewoda łódzki Zbigniew Rau zaznaczył: - Ten tunel tchnie życie w infrastrukturę kolei aglomeracyjnej, która już jest wokół Łodzi. Dzisiejsze porozumienie dotyczące budowy tunelu średnicowego, rok temu oddanie tego wspaniałego dworca, budowa tasy S-14 – zachodniej obwodnicy Łodzi, otwarcie rządu dla starań Łodzi o organizację EXPO 2022 i innych projektów międzynarodowych oraz inwestycje w łódzkie instytucje kultury. To wszystko stanowi prawdę, która z każdym dniem jest bardziej oczywista dla mieszkańców naszego miasta: nie jeden rząd wiele Łodzi obiecywał. Ten rząd, rząd Prawa i Sprawiedliwości już wiele dla Łodzi zrobił – mówił wojewoda łódzki.

- Realizujemy wielkie inwestycje przy wsparciu środków unijnych. Polską kolej traktujemy kompleksowo: obok remontów torów prowadzimy Program Inwestycji Dworcowych i Strategię Taborową - powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel.

Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podkreślił: - Kontynuacja projektu i budowa tunelu kolejowego pod Łodzią to tworzenie spójnej sieci kolejowej w Polsce i zwiększanie możliwości wykorzystania kolei w aglomeracjach. To realizacja celów Krajowego Programu Kolejowego. Po wybudowaniu tunelu, czas przejazdu pociągiem przez centrum miasta na osiedla będzie nieosiągalny dla innych środków transportu. W efekcie znacznie ułatwimy mieszkańcom podróże w mieście i kraju.

Tunel średnicowy to przedłużenie linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej na zachód. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe do stacji Łódź Kaliska. Budowa tunelu to kolejny etap prac, którego celem jest udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego i polepszenie podróży koleją w aglomeracji łódzkiej. Zostaną wybudowane dwa nowe przystanki kolejowe: u zbiegu ul. Zielonej, Zachodniej i al. Kościuszki oraz u zbiegu Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej. Całkowita długość tuneli wyniesie około 7,5 km. Ukończenie inwestycji zaplanowane jest na 2022 rok. Dzięki tunelowi przez Łódź przejeżdżać będą pociągi łączące duże polskie miasta, pociągi międzynarodowe a tym samym Łódź Fabryczna przestanie być dworcem czołowym.

Data dodania artykułu: 2018-01-02
Autor artykułu: Łódzki UW
























stat4u