SuperPolska.pl - Gazeta internetowa,











Nowe pociągi dla SKM
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście otrzyma ponad 160 milionów złotych z funduszy unijnych. Pieniądze pozwolą na zakup 10 pociągów. Dziś w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim podpisano stosowną umowę. – Trudno wyobrazić sobie komunikację w aglomeracji trójmiejskiej bez SKM. Jej istnienie jest nie do przecenienia. Zatem te 160 mln zł to doskonała wiadomość dla całego Pomorza – podkreślił wojewoda Dariusz Drelich.

W uroczystości wzięli udział Witold Słowik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Mirosław Andrzej Antonowicz, członek zarządu PKP S.A. i Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP Szybka Kolej Miejsca w Trójmieście sp. z o.o.

Umowę o dofinansowanie podpisali Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP Szybka Kolej Miejsca w Trójmieście sp. z o.o.

Wartość inwestycji to 393,8 miliona złotych, a unijnego dofinansowania z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 - 160 milionów złotych.

- Umowa oznacza, że finansowanie unijne dla tej inwestycji jest już pewne – powiedział Witold Słowik, wiceminister inwestycji i rozwoju. - Już w latach 70-tych gdy przyjeżdżałem na Wybrzeże z rodzicami podziwiałem trójmiejską SKM. Już wtedy była stawiana za wzór – wspominał wiceminister.

Nowe pociągi (tak zwane elektryczne zespoły trakcyjne) będą jeździć na trasie Gdańsk Śródmieście – Lębork. Będą dostosowane do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem. Spółka kupi też urządzenia, które pozwolą utrzymać pociągi, m.in. sprzęt do czyszczenia i podnośniki. Inwestycja ma zostać zakończona w czerwcu 2023 roku.

- Nowy tabor poprawi dostępność komunikacyjną Trójmiasta . Skróci się czas podróży na odcinku Gdańsk Śródmieście – Lębork, co zwiększy mobilność mieszkańców i ułatwi dojazd do szkoły, i pracy - podkreślił Przemysław Gorgol.

- Mamy jedne z najstarszych pociągów elektrycznych w Polsce. Średnia wieku naszych EZT-ów to około 38 lat. Te pociągi są nam bardzo potrzebne – mówił Maciej Lignowski. - Zakup dziesięciu nowych pociągów umożliwi nam wycofanie dwudziestu najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych składów, których już nie opłaca się remontować. Pieniądze, które dostaniemy dzięki tej umowie to jednak dopiero połowa sukcesu. Potrzebujemy jeszcze długoletniej, minimum 10 –letniej umowy przewozowej, by zdobyć kapitał na wkład własny. Liczymy tu na zrozumienie i przychylność organizatora przewozów.

Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to 115,3 miliarda złotych (przeliczone z euro według kursu Europejskiego Banku Centralnego z kwietnia 2018 roku) z Unii Europejskiej na najważniejsze w kraju inwestycje w transport, energetykę, ochronę środowiska, kulturę i służbę zdrowia. 73,8 miliarda złotych zostało już podzielone, z czego 4,7 miliarda trafiło do województwa pomorskiego na 109 inwestycji. Najwięcej zainwestowano w transport. Ze wsparciem z Programu Infrastruktura i Środowisko w województwie pomorskim realizowanych jest 13 inwestycji transportowych, na które przeznaczono 3,4 miliarda złotych z funduszy unijnych. To między innymi budowa drogi ekspresowej S7 Gdańsk - Elbląg, odcinek Koszwały – Elbląg, budowa wiaduktu Biskupia Górka w Gdańsku i obwodnicy Kościerzyny, instalacja elektronicznego systemu zarządzania ruchem na linii Warszawa – Gdynia czy budowa wielozadaniowego statku ratowniczego dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.

- W tym roku planujemy podpisać umowy na kolejne inwestycje. Jeśli ocena projektów wypadnie pozytywnie, pieniądze z programu trafią na przykład na budowę terminalu promowego, pogłębienie toru i akwenów oraz przebudowę nabrzeży w gdyńskim porcie, modernizację wybranych dworców, m.in. w Gdańsku i Pruszczu Gdańskim, falochronów w Porcie Północnym w Gdańsku i prowadzącego do portu toru wodnego – zapowiedział wiceminister Witold Słowik.

Data dodania artykułu: 2018-04-13
Autor artykułu: Pomorski UW
























stat4u