SuperPolska.pl - Gazeta internetowa,











Pieniądze dla portów w Gdyni i Gdańsku. Podpisanie umów
Ponad 132 mln dofinansowania unijnego otrzyma Urząd Morski w Gdyni na kolejny etap modernizacji wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku. Z kolei 117 mln zł trafi do Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. na budowę terminalu promowego do obsługi dużych promów. Dziś w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim podpisano stosowne umowy. – Kolejne spotkanie, kolejne pieniądze, kolejne dobre wiadomości dla Pomorza. Fundusze trafią do portów w Gdyni i Gdańsku a inwestycje będą miały charakter nie tylko biznesowy ale i poprawią bezpieczeństwo – podkreślał Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.

Pieniądze na obie inwestycje pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Umowy o dofinansowanie podpisali Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych (rządowej instytucji, która ocenia wnioski i przyznaje dofinansowanie), Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni i Adam Meller, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Formalna nazwa przedsięwzięcia Urzędu Morskiego w Gdyni to „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap IIIA”. Inwestycja będzie kosztować 156 milionów złotych. Środki unijne pokryją ponad 132 miliony złotych z całości kosztów inwestycji.

Urząd Morski wykona prace, które ułatwią żeglugę po Martwej Wiśle i zwiększą bezpieczeństwo. Inwestycja obejmie między innymi: • budowę toru wodnego wraz z obrotnicą na Martwej Wiśle, • przebudowę i remont nabrzeży: Flisaków, Retmanów i Szyprów na Martwej Wiśle, • przebudowę i remont części nabrzeża rzeki Motławy, • przebudowę nabrzeża Polski Hak przy ujściu Motławy do Martwej Wisły. Zakończenie inwestycji przewidziano w 2020 roku.

Obecny na podpisaniu umów wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik wyjaśniał, że jej najważniejszym celem jest bezpieczeństwo użytkowników gdańskiego portu. - Fragmenty nabrzeży Martwej Wisły i Motławy są w złym stanie technicznym i stanowią zagrożenie dla statków. Po remoncie będzie bezpieczniej – tłumaczył.

Bezpieczeństwo zwiększy też obrotnica (miejsce na wodzie, w którym statki mogą bezpiecznie wykonywać manewry, na przykład zmieniać kurs, mijać się), nowy tor wodny i odpowiednie oznakowanie nawigacyjne.

O bezpieczeństwie mówił również Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora CUPT. - To już kolejny projekt dotyczący bezpieczeństwa wejścia w porcie Gdańsk, który uzyskał dofinansowanie unijne. Dzięki środkom z UE udało się już przebudować falochron wschodni, zbudować cześć toru wodnego na Martwej Wiśle oraz przebudować szereg nabrzeży na rzece Motława, nabrzeże Wyspy Ołowianka oraz część nabrzeża Szyprów na Martwej Wiśle. Te inwestycje realnie zwiększają bezpieczeństwo jednostek pływających, które wpływają do portu Gdańsk i z niego wypływają - podkreślił.

„Budowa publicznego terminalu promowego w porcie Gdynia” to Inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., która będzie kosztować prawie 222 miliony złotych. Unia dofinansuje ponad połowę kosztów – blisko 117 milionów złotych. Dzięki europejskiemu wsparciu powstanie nowy publiczny terminal promowy i cała infrastruktura, która potrzebna jest do działania takiego terminalu.

Projekt zakłada między innymi: • przebudowę dróg dojazdowych do nowego terminalu, • przebudowę torów i rozjazdów kolejowych, po to, by do nowego terminalu można było wygodnie dojechać koleją, • przebudowę nabrzeża polskiego i nabrzeża fińskiego, by zapewnić ich trwałość w związku z planowanym dostępem do portu dla większych jednostek.

Przed budynkiem terminalu powstaną parkingi, perony do obsługi komunikacji publicznej, miejsca postojowe dla taksówek, minibusów i autobusów komunikacji miejskiej oraz dla samochodów prywatnych.

Terminal będzie mógł obsługiwać promy o długości powyżej 180 metrów, co obecnie nie jest możliwe. Budowa powinna zakończyć się w 2021 roku. Prace przygotowawcze już się zaczęły.

- Z punktu widzenia Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju kluczowy jest gospodarczy aspekt tej inwestycji. Liczymy na to, że dzięki nowemu terminalowi pojawi się możliwość obsługi znacznie większych promów pasażerskich o długości nawet 240 metrów – powiedział minister Słowik.

- Nowy terminal to dobra wiadomość dla Gdyni i całego regionu. Projekt pozytywnie wpłynie na lokalną gospodarkę, zarówno na etapie samej realizacji, jak i po otwarciu terminalu. Z inwestycji skorzystają sektory turystyki, logistyki i inne – zarówno w Polsce, ale też w innych państwach regionu Morza Bałtyckiego - zapewniał Przemysław Gorgol.

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 jest największym programem infrastrukturalnym współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. To ponad 118 miliardów złotych (liczone po czerwcowym kursie EUR/PLN) na najważniejsze w kraju inwestycje w sektorach: transportu, środowiska, energii, kultury i zdrowia.

W województwie pomorskim dofinansowanie z programu dostało 119 inwestycji o łącznej wartości prawie 9,5 miliarda złotych. Wysokość przyznanego dofinansowania UE około 5,5 miliarda złotych.

Największą wartość mają inwestycje transportowe. Jest ich 17, a ich wartość to około 6,6 miliarda złotych. Tylko w kwietniu i maju podpisano dwie umowy dotyczące inwestycji w transport publiczny.

W kwietniu trójmiejska Szybka Kolej Miejska dostała 160 milionów złotych na zakup nowych pociągów. W maju Pomorska Kolej Metropolitalna dostała prawie 62 miliony złotych z UE na elektryfikację dwóch linii kolejowych. Powstanie też nowy przystanek – Gdańsk Firoga. Inne inwestycje transportowe dofinansowane z Unii Europejskiej to na przykład budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga i obwodnicy Kościerzyny, modernizacja linii kolejowej Warszawa – Gdynia, nowe autobusy i trolejbusy dla Gdyni, nowe i zmodernizowane linie tramwajowe w Gdańsku oraz nowe tramwaje. Na transport morski, czyli między innymi inwestycje, dla których podpisano dziś umowy, przeznaczono w programie ponad 3,7 miliarda złotych. Z tej kwoty wykorzystano już prawie 2 miliardy złotych na 7 inwestycji (realizowanych także w województwie zachodniopomorskim).

Poza dzisiejszymi 2 umowami z sektora morskiego w Programie Infrastruktura i Środowisko, podpisane zostały też umowy dla następujących inwestycji: 1. Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości - 12,5 m, 2. Zintegrowany system oznakowania nawigacyjnego z elementami e-Navigation, 3. Budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających, 4. Wymiana taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni, 5. Budowa wielozadaniowego statku ratowniczego dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.

W uroczystości uczestniczyli także posłowie Janusz Śniadek i Kazimierz Smoliński.

Data dodania artykułu: 2018-06-20
Autor artykułu: Pomorski UW
























stat4u