SuperPolska.pl - Gazeta internetowa,











Pierwsza część obwodnicy Olsztyna dostępna dla kierowców
Otwarty został 10-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 16 pomiędzy węzłami Olsztyn Zachód i Olsztyn Południe. Stanowi on pierwszy etap budowy południowej obwodnicy Olsztyna. Inwestycja powstała przy dofinansowaniu z Unii Europejskiej.

Dwujezdniowa droga klasy GP przebiega przez tereny gmin Gietrzwałd i Stawiguda omijając Olsztyn od południowego zachodu. Prowadzi od DK16 w okolicach miejscowości Kudypy, poprzez okolice Gronit i Tomaszkowa do drogi S51. W ramach inwestycji powstały również drogi serwisowe, obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska a także wyremontowano wybrane drogi lokalne. Dostęp do obwodnicy zapewniony został poprzez rondo turbinowe w okolicy Kudyp, tzw. węzeł Olsztyn Zachód oraz w. Olsztyn Południe na przecięciu DK16 z S51 w okolicy Tomaszkowa. Połączenie przyległych terenów z obwodnicą zapewnia układ dróg serwisowych.

Inwestycja realizowana była w systemie „Projektuj i buduj”. Do wykonawcy oprócz robót budowlanych należało wykonanie dokumentacji zamiennej wielobranżowej węzłów w zakresie projektu budowlanego oraz dokumentacji zamiennej w zakresie ewentualnej zmiany sposobu wzmocnienia podłoża i umocnienia skarp, a także uzyskanie wszystkich warunków technicznych, uzgodnień, opinii i decyzji.

Wykonawcą zadania było konsorcjum firm INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia oraz MOST Sp. z o.o. z Sopotu. Koszt robót budowlanych zgodnie z umową to 387,5 mln zł, wartość całego projektu, z uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów, prac archeologicznych, nadzoru i robót to 486,5 mln zł. Wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej wynosi prawie 368 mln zł wydatków kwalifikowanych.

W budowie jest dalsza część obwodnicy miasta w ciągu drogi ekspresowej S51 o dł. ponad 16 km od węzła Olsztyn Południe do węzła Olsztyn Wschód. Planowany termin jej oddania to koniec kwietnia przyszłego roku (w przypadku węzła Pieczewo dwa miesiące później). Wartość inwestycji to ok. 1 mld zł. Wykonawca inwestycji, Budimex, deklaruje udostępnienie kierowcom jeszcze w tym roku blisko 11 km tej trasy pomiędzy węzłami Olsztyn Wschód i Olsztyn Jaroty.

Budowa obwodnicy Olsztyna poprawi układ drogowy i warunki transportowe Olsztyna i okolic. Umożliwi eliminację znaczącej części ciężkiego ruchu z zatłoczonego centrum miasta oraz poprawną obsługę podróży tranzytowych dalekich a także bliskich (pomiędzy oddalonymi dzielnicami czy sąsiednimi miejscowościami). Poprawiony system transportowy miasta i okolic poprawi również atrakcyjność regionu i umożliwi szybszy rozwój gospodarczy.

Data dodania artykułu: 2018-12-11
Autor artykułu: Warmińsko-Mazurski UW
























stat4u