SuperPolska.pl - Gazeta internetowa,











Studenci Politechniki Białostockiej jadą na zawody lotnicze do Niemiec
Sześcioosobowa drużyna z Politechniki Białostockiej wystartuje w międzynarodowych zawodach modeli samolotów udźwigowych Air Cargo Challenge w Stuttgarcie.

Ekipa z Wydziału Mechanicznego PB do udziału w Air Cargo Challenge 2015 zarejestrowała się już grudniu 2014 r. Pomyślnie przeszła wstępną kwalifikację i już jutro, 6 sierpnia, wyrusza na zawody w Stuttgarcie. Do Niemiec pojedzie grupa studentów oraz opiekunów:

dr inż. Adam Adamowicz - opiekun naukowy, konstruktor,
mgr inż. Wojciech Grodzki - opiekun naukowy, konstruktor,
mgr inż. Marek Chomaniuk – koordynator zespołu, pilot,
Kamil Domysławski - pilot, wykonawca modelu,
Tomasz Szczurko - wykonawca modelu,
Kacper Leśniewski - wykonawca modelu.

Zawody w Stuttgarcie mają rangę międzynarodową. Do udziału w tegorocznych zmaganiach zgłosiły się drużyny uniwersyteckie m.in. z Niemiec, Chin, Brazylii, Grecji, Portugalii. Na 28 zakwalifikowanych ekip, aż 6 pochodzi z Polski (oprócz Politechniki Białostockiej będą studenci z Politechniki Rzeszowskiej, Politechniki Poznańskiej, Wojskowej Akademii Technicznej i Uniwersytetu Śląskiego w Gliwicach,).

Nasza ekipa jeszcze na etapie kwalifikacji do udziału w zawodach opracowała i przesłała sędziom raport wstępny i końcowy z budowy modelu samolotu. Punktacja za to zadanie zostanie zsumowana z wynikami uzyskanymi podczas samych zawodów ACC 2015. Wśród konkurencji, które zostaną przeprowadzone w Stuttgarcie, znajdują się: prezentacja konstrukcji – pomysłodawcy będą musieli obronić swoją koncepcję - oraz szczegółowa inspekcja techniczna samolotu, która zadecyduje o dopuszczeniu konstrukcji do lotu. Kolejnymi etapami zawodów będą loty rozgrywane w sobotę i niedzielę (8-9 sierpnia). Próba lotu (ekipa ma zagwarantowane trzy podejścia do zadania) polega na poderwaniu modelu samolotu do lotu, dotarciu do wyznaczonego miejsca w ciągu 30 sekund, wykonaniu sekwencji manewrów oraz udanym powrocie na wyznaczony obszar. Punktacja końcowa za lot oparta jest na algorytmie uwzględniającym przede wszystkim masę podniesionego przez model ładunku oraz ilość wykonanych sekwencji lotu.

Nasi reprezentanci mają spore doświadczenie w konstruowaniu modeli latających. Wojciech Grodzki oraz Marek Chomaniuk w 2013 wystartowali w zawodach bezzałogowych samolotów udźwigowych w Portugalii. Teraz udoskonalają i wzbogacają swoje projekty o kolejne nowinki techniczne. Tegoroczna konstrukcja w odróżnieniu od poprzednich modeli udźwigowców projektowanych na Politechnice Białostockiej (układy górnopłata) została oparta na układzie dolnopłata. Cechą charakterystyczną modelu, z którym nasi reprezentanci wyruszają do Niemiec, jest mechanizacja skrzydła w postaci klap zwykłych oraz zastosowanie rozpraszaczy wirów brzegowych nazywanych wingletami. Te modernizacje wpłynęły na zwiększenie sprawności skrzydła. Model wykonany został w całości z materiałów kompozytowych (włókna węglowe, szklane, aramidowe, drewno balsowe). Opracowana technologia wytwarzania elementów w głównej mierze opierała się na laminowaniu próżniowym oraz grawitacyjnym.

Wymiary tegorocznego modelu:
- rozpiętość skrzydeł - 3150 mm,
- długość całkowita - 2000 mm,
- wysokość całkowita - 700 mm,
- waga modelu - 2650 g.
- szacowany udźwig 9 kg ładunku + masa modelu (czyli 3,5 krotność masy własnej).

Budowa samolotu udźwigowego na zawody Air Cargo Challenge 2015 została sfinansowana ze środków II edycji grantu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Generacja przyszłości”. Wyjazd na zawody ACC do Stuttgartu dofinansowany został przez Prezydenta Białegostoku w ramach umowy dotyczącej promocji miasta.

Data dodania artykułu: 2015-08-06
Autor artykułu: Dorota Sawicka/PB
























stat4u